گسترش اسلام

دين اسلام زماني دين اصلي و مـهم و حداقل دين اكثريت مردم قسمتي از جهان بود كه بيش از نصف جهان متمدن درون سه قاره آسيا، لینک گروه تلگرام ناباوران آفريقا و اروپا را تشكيل مي‌داد و از جبال پيرنـه (pyrenee) و اسپانيا درون اروپا که تا منتهي‌اليه آسيا درون خاور دور(تا چين و گينـه‌نو) و از مراكش درون شمال آفريقا که تا دورترين نقطه جنوب آفريقا و مستعمره كاپ (cape colony) شامل دو سوم قاره آفريقا را درون بر مي‌گرفت. لینک گروه تلگرام ناباوران محتملاً اگر مقاومت و لجاجت شديد فرانك‌ها (francs) درون قرن دوم هجري مانع نشده بود، دين اسلام سرتاسر اروپا را فراگرفته بود. لینک گروه تلگرام ناباوران اسلام درون زمان حاضر دين رسمي 39 كشور و دين اكثريت درون 42 كشور و دين اقليت‌هاي وسيع و بزرگ (ده درصد بيش‌تر) درون كشورهاي متعدد است. پيروان اسلام درون زمان حاضر درون سرتاسر جهان پراكنده مي‌باشند و جمعيت بيش از يك ميلياردي مسلمانان جهان درون حدود بيش از بيست‌ و پنج درصد جمعيت كل جهان را تشكيل مي‌دهد.

انتشار اسلام درون بين ملل گوناگون و در سرزمين‌هاي مختلف، كه درون مواردي ابتدا حتي با مقاومت و مخالفت شديد ساير اديان موجود قبل از اسلام مانند مسيحيت، يهوديت، دين زرتشتي، هندو، بودايي و ديگر اديان روبرو شد، مرهون عوامل و معلول علل و شرايط و خصوصيات مختلف و شايد بـه طور اصلي و اساسي عوامل و علل معنوي، رواني و ديني بوده است.

مردم را مي‌توان بـه اكراه و به زور وادار كرد که تا عملاً و حتماً كاري را انجام دهند، ولي نمي‌توان آنان را مجبور نمود که تا اصل، نظريه، فلسفه،‌ عقيده، مكتب و دين و مذهبي را باور كنند و آن را با دل و جان بپذيرند؛ انتشار اسلام بـه صورت پذيرش آن بـه عنوان دين بـه وسيله مردم، همواره معلول علل و عواملي معنوي، رواني و ديني بوده هست نـه معلول زور و فشار؛ هر چند درون مواردي عوامل غيرمعنوي و رواني و ديني نيز بـه انتشار آن كمك كرده و در نشر آن موثر بوده است. اين درون حالي هست كه بعضي از افراد و حتي گروه‌هايي كه اسلام را پذيرفتند جواب قاطعي براي سؤال از علت و علاقه و توجه خود بـه آن درون ابتدا ندارند و نمي‌توانند جزئيات و خصوصيات عوامل پذيرش اسلام را بـه عنوان دين خود تجزيه نمايند زيرا اسلام بـه عنوان يك دين و يك سيستم فكري و زندگي و به عنوان يك نظام هماهنگ اخلاقي و راه و رسم زندگي جامع بـه طور كلي نظر آنان را بـه خود جلب نموده هست و آنان شيفته تركيب اسلام و مجموع آن شده‌اند بدون آنكه جزئيات آن را تجزيه كرده باشند. بـه هر صورت شيفته شدن بـه مجموع تركيبي اسلام درون مورد افراد بيش‌تر صادق هست و معمولاً پذيرش اسلام بـه وسيله افراد بـه صورت انفرادي بـه اين گونـه صورت گرفته است. گسترش اسلام درون بين جوامع و پذيرش اسلام به‌طور دسته‌جمعي معمولاً و قاعدتاً معلول يك عامل اصلي و يا عوامل مـهم مي‌باشد.

البته اسلام بر خلاف اديان ديگر تنـها يك نظام روحاني و رواني نيست بلكه يك نظام كامل فرهنگي و اجتماعي و فكري و زندگي و داراي خصوصيات و مشخصات مي‌باشد. ولي بايستي توجه شود كه اين مطلب مستلزم آن نيست كه تمام گروه‌هايي كه اسلام را بـه عنوان دين خود پذيرفته‌اند آن را بـه تفصيل و به دقت مطالعه و بررسي كرده‌ و سپس آن را بـه صورت يك كل پذيرفته‌اند. مردم معمولاً‌ تحت تاثير يك يا چند عامل معين شيفته و عاشق آن شده‌اند و آن را بر دين سنتي و آبا و اجدادي خود ترجيح داده‌اند و بعيد بـه نظر مي‌رسد كه انتشار اسلام بـه وسيله گروه‌ها و ملل مختلف با استفاده آنان از روش تحقيق علمي انجام گرفته باشد. درون حقيقت نشر وسيع اسلام نيز از راه پذيرش دسته‌جمعي اسلام صورت گرفته است. هرچند ممكن هست اين پذيرش‌هاي دسته‌جمعي معلول استفاده از روش علمي يك رهبر و مرهون رهبري افراد معيني بوده باشد. درست هست كه فعاليت‌هاي تبليغاتي و ديني مسلمانان درون راه نشر اسلام همواره يكي از عوامل مـهم گسترش اسلام بوده هست و نيز اين حقيقت را نمي‌توان ناديده گرفت كه عشق و علاقه شديد بـه حق و حقيقت كه همواره درون دل و جان مسلمانان شعله‌ور بوده هست آنان را بر آن مي‌داشت كه تنـها بـه دانستن حقيقت قناعت ننموده و آن را درون انحصار خود قرار ندهند بلكه آن را بـه ديگران نيز عرضه دارند و بنابراين اسلام و پيام آن را بـه مردم ديگر درون سرزمين‌هاي ديگري كه بـه آنـها راه مي‌يافتند معرفي نمايند، ولي بررسي مسأله اسلام بـه طور كلي و تاريخ انتشار آن طبعاً و خواه ناخواه ما را بـه اين حقيقت راهنمايي مي‌كند كه عوامل، علل و شرايط گوناگون موجب پذيرش وسيع آن بـه وسيله مردم مختلف و گسترش سريع آنان درون سرزمين‌هاي گوناگون و در بين پيروان اديان ديگر مانند ملل مسيحي اروپا،‌ آفريقا و آسيا شده است؛ عوامل اجتماعي، اقتصادي، آموزشي، فرهنگي، معنوي، رواني، سياسي، تاريخي، جغرافيايي و ديگر عوامل.

بعضي از عوامل اصلي و مـهم پذيرش اسلام و گسترش آن درون بين جوامع و ملل مختلف بوده‌اند. اصل امر بـه معروف و نـهي از منكر كه بر طبق آن نشر حقيقت و اسلام وظيفه ديني هر مسلماني است، ‌مسلمانان را درون راهنمايي بـه اسلام كمك فراوان نمود. بـه علت همين اصل امر بـه معروف و نـهي از منكر هست كه بـه ميزان بسيار فراواني كتب و ادبيات مناظره‌اي درون اسلام بـه وجود آمده هست و حتي تعدادي از اين كتب و ادبيات نوشته و تاليف تازه مسلمانان بوده هست زيرا بعد از تشرف بـه اسلام راهنمايي ديگر بـه آن را وظيفه خود مي‌دانستند. درون مواردي نويسندگان غيرمسلمان با دشواري فراوان كوشيده‌اند که تا اسلام را بـه عنوان ديني كه از راه اكراه گسترش يافته معرفي نمايند.

بايستي خاطر نشان ساخت كه تعصب که تا حدي يكي از خصوصيات تمام اديان و سيستم‌هاي فكري هست و حداقل بعضي از پيروان تمام اديان داراي تعصب بوده‌اند اما اسلام همواره كوشيده هست تا آن را كنترل نموده،‌ با آن مبارزه كند و براي جلوگيري از تحميل و در راه نابودي آن گام برداشته است. از طرف ديگر، هر چند تعصب ممكن هست به عنوان وسيله تحميل يك سيستم فكري و يا نظريه‌اي بر ديگران مورد استفاده قرار گرفته باشد، اما هرگز نمي‌تواند بـه وسيله عقلا و دانشمندان بـه عنوان تنـها عامل گسترش و پذيرش عقيده و يا نظريه‌اي مخصوصاً عقايد و نظرات ديني بـه طور مداوم پذيرفته شود. ما مي‌توانيم نمونـه تغيير دين بـه علت تحميل و اجبار و حتي استفاده از وسايل غير انساني را درون تاريخ تمام اديان پيدا كنيم و‌لي اين‌گونـه تغيير دين موقتي و ظاهري بوده و به هر صورت اسلام هيچ‌گاه آن را تجويز ننموده هست و منابع موثق اسلامي مسلماً آن را طرد نموده و قرآن، قاطع‌ترين منبع تعاليم اسلامي، آن را با شدت رد كرده است. بـه هر حال بهتر هست يادآوري شود كه روش‌هاي خشونت‌آميز بيشتر بـه وسيله‌ غير مسلمانان و دشمنان اسلام بـه منظور جلوگيري از گسترش اسلام مورد استفاده قرار گرفته هست نـه بـه وسيله مسلمانان براي انتشار آن. داستان‌هاي مربوط بـه شكنجه، قتل، آزار مسلمانان اسپانيا و استفاده از روش‌هاي غيرانساني و تفتيش عقايد كه بـه وسيله فرديناند (ferdinand) و ايزابل (isabella) براي جلوگيري از گسترش اسلام و تحميل مسيحيت مورد استفاده قرار گرفت افشاگر استفاده از غيرانساني‌ترين روش‌ها و وسايل و شديد‌ترين نوع تعصب درون تاريخ اديان درون طول تاريخ بشري است. اگر جنگ‌ و شكنجه عليه مسلمانان درون قسطنطنيه درون اوايل قرن هشتم ميلادي نبود سرتاسر اروپاي شرقي از جمله روسيه ممكن بود بـه اسلام گرويده باشد.

اگر جنگ‌هاي شديدي كه بـه سر كردگي چارلز مارتل (charles martel) بـه منظور متوقف نمودن پيشرفت اسلام درون همين سرزمين برپا شد، نبود، سرتاسر اروپاي غربي و تمام جهان غرب نيز ممكن بود مسلمان شده باشند. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه استفاده از جنگ، فشار و روش‌هاي غيرانساني بـه جاي آنكه براي گسترش اسلام مورد استفاده قرار گرفته باشد براي متوقف‌كردن آن عليه مسلمانان مورد استفاده قرار گرفته است. اين جريان تاريخي طولاني‌تر از آن هست كه بـه تفصيل درون اين جا بررسي شود. حقيقت اين هست كه زور و فشار معمولاً‌ عليه اسلام، نـه بـه نفع آن بـه كار رفته است. بـه هر صورت تعصب شديد غيرمسلمانان بود كه موجب پيدايش جنگ‌ها، فشارها و حملات فراوان درون طول تاريخ اديان شده است؛ مانند جنگ‌هاي صليبيون عليه مسلمانان كه درون حدود صد سال بـه طول انجاميد.(1099- 1187م)

به علل مختلف ولي بـه طور عمده بـه علت تحريكات و تعصب و جهل ميسيونرهاي مسيحي درون قرون وسطي، مخصوصاً‌ بعد از جنگ‌هاي يك‌صد ساله صليبي، حضرت محمد صلي‌الله عليه و آله درون نظر اروپاي مسيحي با عناوين موهن ياد شد؛ حتي كسي چون دانته نيز از اين غرض‌ورزي‌ها داشت. مسلمانان بـه عنوان كفار و ناباوران شناخته شدند و اسلام بـه عنوان دين بت‌پرستي معرفي شد. يوحناي دمشقي پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله را بـه نام mamad ناميد و او را [العياذ بالله] پيامبر كاذب خوانده و بعضي مسيحيان بـه ايشان اتهامات ناشايسته نسبت دادند و آن حضرت را بيمار و […] خواندند. مسيحيان بـه حدي عليه اسلام متعصب و جاهل بودند و دشمني داشتند كه بعضي از آنان حتي نام حضرت «محمد» صلي‌الله عليه و آله را با «الله» اشتباه مي‌كردند و فكر مي‌كردند كه مسلمانان «محمد» را پرستش مي‌كنند. بـه علت تعصب، غرض‌ورزي و دشمني فراوان نسبت بـه اسلام و به علت جهل آنان و در دست نداشتن اطلاعات و معلومات دقيق درون مورد اسلام، كاملاً‌ عادي بود كه مسيحيان موفقيت و گسترش وسيع اسلام را بـه عوامل نادرست و شرايط نامساعد مانند زور و فشار نسبت دهند؛ درون صورتي كه اسلام با پيروان ساير اديان حداكثر احترام را مدعي مي‌داشت و قرآن كريم حضرت موسي و عيسي عليهما‌السلام را بـه عنوان پيامبران بر حق الهي و اولي‌‌العزم تصديق كرد و آزادي فزاينده‌اي براي پيروان اين اديان، تحت مراقبت و آرامش اسلامي قائل بوده است.

نشر اسلام نـه باشمشير كه با پيام جهان‌گستر و سعادت‌بخش آن بوده هست كه لطافت و پويايي خود را درون همـه اعصار و امكنـه حفظ كرده و خواهد كرد.

نقشـه گسترش اسلام

لینک دانلود فایل گسترش اسلام pdf
: لینک گروه تلگرام ناباوران




[گسترش اسلام + دانلود فایل - کافه لینک لینک گروه تلگرام ناباوران]

نویسنده و منبع |